Technologia 4K ledwo co zadomowiła się na dobre w polskich domach, a na rynek wkraczają już coraz pewniejszym krokiem telewizory 8K. Wyjaśniamy na czym polega różnica, czy warto się nią przejmować i na co się w końcu zdecydować.
• Popularność standardu 4K w Polsce
• 8K dopiero raczkuje na rynku
• Różnica w cenach pomiędzy telewizorami 4K i 8K
Co oznacza 4K i 8K?
Terminy 4K i 8K w dosłownym sensie dotyczą rozdzielczości ekranu. Oba standardy odnoszą się do liczby pikseli wyświetlanych w poziomie. W pierwszym z nich jest ich 3840 (prawie 4 tysiące), natomiast w drugim dwukrotnie więcej, czyli 7680 (niemal 8 tys.). Te wartości są natomiast bardzo płynne, ponieważ nie zostały ściśle określone dla całego rynku. Jeśli chodzi o 4K, to jedne ekrany wyświetlają w poziomie większą liczbę pikseli (np. 4096), a inne mniejszą (3656). W przypadku proporcji są jeszcze większe rozbieżności, ale bardziej dotyczą one rozwiązań kinowych, niż matryc w telewizorach i monitorach komputerowych. Standard, standardowi nierówny.
Popularność standardu 4K w Polsce
W obecnej chwili na rynku rządzi technologia 4K. Idąc do dowolnego sklepu RTV znajdziemy w nim najwięcej produktów właśnie z tej kategorii. W parze z dynamicznym upowszechnianiem tego standardu idzie też rozwój materiałów do niego dostosowanych. Choć telewizja jeszcze jest w tyle (póki co w Polsce nadaje tylko jeden kanał w 4K), to platformy VOD takie jak Netflix, czy Amazon dostarczają swoim widzom coraz więcej filmów i seriali o takiej rozdzielczości. Mnóstwo treści w 4K można też znaleźć na YouTube, które na razie wiedzie prym w tej kwestii. Nawet konsole do gier nadrobiły zaległości i oferują już rozrywkę dostosowaną do standardu UHD (czyli inaczej 4K). FullHD więc powoli odchodzi już do lamusa.
8K dopiero raczkuje na rynku
Urządzenia 8K dopiero wchodzą do regularnej sprzedaży, dlatego dziś jeszcze należy je traktować bardziej jako ciekawostkę, niż realną opcję zakupu. Rynek nie przygotował się na nadejście tej technologii, dlatego póki co nie ma gier i filmów w tak dużej rozdzielczości za wyjątkiem materiałów pokazowych udostępnianych w sieci. Samsung chwali się jednak, że przy użyciu Sztucznej Inteligencji opracował bardzo zaawansowane algorytmy skalowania obrazów (AI Upscaling), które wykorzystuje w swoich telewizorach 8K. Dzięki temu mniejsze obrazy są powiększane w taki sposób, aby zapewnić jakość zbliżoną do najnowszego standardu.
CZYTAJ TAKŻE – Jaki telewizor Panasonic z 4K wybrać?
Większa rozdzielczość oznacza większą szczegółowość obrazu. Podczas gdy telewizory 4K wyświetlają „tylko” 8 milionów pikseli, to na ekranach 8K jest ich aż 33 miliony. Liczy się to szczególnie w matrycach o bardzo dużej przekątnej. Tak duża dokładność obrazu pozwala oglądać filmy z małej odległości, co z kolei daje zbliżone wrażenia do seansu kinowego. Ekran obejmuje bowiem całe pole widzenia, a dzięki dużej rozdzielczości widz zamiast rozmazanych plam widzi taki obraz, jak w realnym świecie.
Różnica w cenach pomiędzy telewizorami 4K i 8K
Różnicę pomiędzy 4K i 8K stanowi nie tylko rozdzielczość i ilość dostępnych treści, ale także cena. Podczas gdy urządzenia UHD można kupić już za mniej, niż 2 tysiące złotych, to na telewizor 8K trzeba przeznaczyć kwotę rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. W efekcie mogą sobie na nie pozwolić wyłącznie najbardziej majętne osoby. Ale nie ma co się smucić, bo im popularniejsza będzie ta kategoria produktów, tym będą one tańsze. Pocieszeniem może być też fakt, że telewizory 8K kosztują mniej, niż 4K kiedy dopiero wchodziły do sprzedaży.
Z zakupem telewizora 8K lepiej jeszcze się wstrzymać, żeby ta technologia dłużej zagrzała miejsce na rynku. W tym czasie warto natomiast zdecydować się urządzenie 4K. W tym segmencie jest dziś dużo większy wybór, a wydamy znacznie mniej pieniędzy. Najlepiej nie przykładać zbyt dużej wagi do rozdzielczości ekranu podczas zakupu. Zamiast tego sugerujemy upewnić się m.in., czy dany model obsługuje HDR i najnowszy standard kompresji wideo H.265/HEVC oraz czy posiada wejścia HDMI przynajmniej w standardzie 2.0. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że wydamy pieniądze na produkt oferujący wysoką jakość obrazu pod każdym względem, a nie tylko dużą liczbę pikseli.